Om du skadat dig genom din idrott

Om du skadat dig genom din idrott

Regelbunden träning stärker dina muskler, vilket skyddar dina leder såväl som ditt skelett. Men skador inom idrott är vanligt och en stor el av skadorna är överbelastningsskador. Denna typ av skador uppkommer gradvis under långvarig träning exempelvis tennisarm eller benhinneinflammation. Att ta en paus från träningen kan hjälp men även hjälp med att se om du utför rörelserna på ett felaktigt sätt. Hjälp att göra rörelserna rätt kan minska besvären.

Stela och svaga muskler

För att du ska kunna träna eller prestera inom din idrott måste du ha optimalt fungerande muskler. Svaga eller stela muskler riskerar att gå sönder vid exempelvis slutet av en handbollsmatch eller löpträningspass. Omgivande muskler såväl som leder kan också skadas eftersom de kompenserar för dina svaga och sela muskler.

Anpassa träningen till din skada

Du kan ibland fortsätta att träna och det kan i vissa fall till och med vara bra att fortsätta röra på sig. Besök företaget Muskelcentrum för tips om råd om vilka övningar och typ av träning som passar om du har skadat dig. En naprapat kan stimulera kroppens egna läkningsprocesser genom utföra bland annat stötvågsbehandling. Denna typ av behandling passar om du har skadat djupa strukturer.